L'any
2012, durant la campanya electoral de les darreres eleccions
autonòmiques, des de l'assemblea vendrellenca de la CUP vam
organitzar un acte on va participar en David Vidal, regidor a Reus.
En David havia estat escollit a les municipals de 2011, les primeres
en les que participava la CUP a la capital de comarca del Baix Camp.
Com
molts i moltes ja sabreu, en David, conjuntament amb la resta de
l'assemblea reusenca de la CUP, són els responsables d'haver tret a
la llum el cas Innova, un dels casos de corrupció més important i
més mediàtic dels darrers anys al nostre territori. El cas, fins i
tot, va acabar amb la imputació i dimissió de Josep Prat, en aquell
moments president de l'Institut Català de Salut entre molts altres
càrrecs.
En
aquella xerrada recordo que en David explicava que, abans de que la
CUP tingués representació al consistori, quan parlaven pels carrers
amb la gent de Reus, moltes persones tenien la sensació que quelcom
s'estava fent malament a l'Ajuntament, que si es sospitava que
“fulano” havia fet això, que si “mengano” podria haver fet
allò altre. Per tant, una de les primeres coses que es van posar a
fer, un cop dins del consistori, és intentar treure aigua clara de
tot plegat.
I
a mi, aquesta situació que explicava en David, em recordava molt al
que passava (i passa) al nostre poble. Quantes històries, per ara no
comprovables, hem escoltat parlar en relació a sospites i comentaris
referents a possibles irregularitats?
Així
que un dia vaig decidir, en els pocs moments lliures que disposo,
mirar de mica un mica un d'aquells temes dels que sovint la gent en
parlava: la construcció del pàrquing soterrat i gestionat per
Parven.
I
després de moltes hores de consultar a la biblioteca les
hemeroteques del Diari del Baix Penedès i del 3 de vuit, consultar
actes de plens de l'Ajuntament, informació mercantil de múltiples
empreses, l'arxiu del BOPT, parlar amb molta gent, etcètera
etcètera... la informació publicada els darrers dies és fruit
d'aquesta feina.
Ara
per ara de tot plegat, i amb la informació que he pogut aconseguir,
crec que com a mínim podem arribar a les següents conclusions:
- Que el PSC, amb Martí Carnicer al capdavant, mitjançant una majoria absoluta del seu partit, va decidir crear DUSAM, una empresa municipal pensada per tirar endavant el projecte d'un pàrquing soterrat i la gestió de la zona blava.
- Que el PSC, amb la seva majoria absoluta, va imposar que el Consell d'Administració de DUSAM sigués de tres membres, i no de cinc, per tal d'assegurar-se la majoria necessària per garantir la delegació permanent de facultats en el Conseller-delegat. Fins i tot, com s'explica al capítol 1, en Llasat va reconèixer que es feia per garantir el nomenament de Josep Maria Pros.
- Que Josep Maria Pros, cunyat de Martí Carnicer, membre del PSC i antic regidor de l'Ajuntament del Vendrell per aquest partit, va ser anomenat conseller-delegat encarregat de cercar el finançament i les empreses per tirar endavant el projecte.
- Que en Josep Maria Pros va decidir, suposadament perquè era la millor oferta, que fos GERFE SA l'empresa encarregada de realitzar l'obra. Una GERFE SA, que com he explicat, un dels seus propietaris era el fundador del seu mateix partit a la vila, la persona que va decidir que en Martí Carnicer encapçalés la candidatura del PSC en les primeres eleccions “democràtiques” en les que va ser escollit alcalde per primera vegada.
- Que en Josep Maria Pros també va decidir que es donés la licitació de la gestió de l'aparcament soterrat i la gestió de la zona blava a Parven 93 SL, una empresa al capdavant de la qual hi havia diferents empreses, però que en les que el pes principal el té el entramat de Felip Palau-Germinal Ivern, com ja s'ha explicat de l'entorn del propi PSC. Felip Palau, un dels propietaris de GERFE SA va ser escollit primer President de Parven.
- Que Parven 93 SL, empresa que Pros escolleix per tirar endavant el projecte i presidida per un dels propietaris de GERFE SA, l'empresa de que Pros també va esculirl per realitzar la construcció del pàrquing, va contractar una empresa del propi Pros per tal que portés l'administració de Parven 93 SL.
- Que en Martí Carnicer, mitjançant la majoria absoluta a l'Ajuntament, va cedir la gestió d'un altre servei públic, com era la gestió de les multes, també a Parven 93 SL, on participaven empreses propietat de persones del seu entorn, i l'administració de la qual portava una empresa del seu propi cunyat.
Crec,
per tant, que amb les dades a les mans no és gaire atrevit afirmar
que, com a mínim, no sembla gens ètic tot plegat, i no sé si ni
tans sols legal en el seu moment.
Tot
sembla indicar que Martí Carnicer i el PSC podria haver fet servir
la seva força i influència al consistori per tirar endavant un
projecte del que s'haurien beneficiat, i encara a dia d'avui en
traurien profit, persones vinculades de forma directa al seu entorn.
Del senyor Pros encara es podria dir més: hauria fet servir la seva
posició pública, el seu càrrec al consell de DUSAM, per
beneficiar-se directament portant l'administració de Parven 93 SL
amb una empresa seva. De fet, el senyor Pros , gairebé 25 anys
després, continua beneficiant-se.
El
PSC va privatitzar un servei públic que va acabar sent gestionat de
forma directa per persones del seu entorn. Un servei els beneficis
econòmics del qual han anat a parar a mans privades en lloc de al
municipi. I no ens enganyem, això és greu.
A
més a més, el senyor Carnicer hauria participat en votacions,
durant diferents Plens, que afectaven de forma directa una persones
vinculada familiarment amb ell. Una conducta que s'ha repetit aquesta
darrera legislatura. Segons notícia apareguda a diferents mitjans,
entre ells la pròpia web de l'Ajuntament del Vendrell
(http://www.elvendrell.net/informacio/3555-el-govern-aprova-unes-ordenances-per-garantir-els-serveis-publics-donar-compliment-al-pla-dajust-i-millorar-el-servei-de-la-recollida-descombraries),
el ple del passat 15/10/2013 va acordar autoritzar a l'empresa
Mutuapark per cedir a Parven 93 SL la concessió per a l'explotació
de l'aparcament soterrani de l'Avinguda Jaume Carner. La web
municipal informa que el punt va comptar amb el vot favorable del
govern i l'abstenció de PxC, i que en aquell ple en Martí Carnicer,
de nou alcalde de la vila, era present i, per tant, hi va votar a
favor.
I
un dels grans enigmes que m'han sorgit és perquè van dimitir, amb
quatre mesos de diferència, Josep Maria Pros i Martí Carnicer? Els
dos, en el moment de les seves respectives dimissions van dir que tot
ho havien fet de forma correcta i en Martí arriba a dir que “és
fruit d'una llarga reflexió, profunda de continguts i debatuda amb
un conjunt ampli de companys de la trajectòria política” i
que “m'agradaria que ningú no fes interpretacions sesgades de
les meves paraules, no hi ha cap altre motiu que els que jo he
assenyalat i qui digui alguna cosa diferent caldria preguntar-li
perquè ho fa”. Bé, tenint en compte el context en que es van
produir les dues dimissions, en plena polèmica i amenaces per part
de CiU, l'oposició municipal en aquells moments, de portar el cas a
la justícia, crec que és difícil no pensar que les dimissions
podessin ser conseqüència de les mateixes. I més tenint en compte
la relativa calma que van comportar les mateixes. Perquè CiU no va
tirar endavant aquelles suposades denúncies? Podrien ser les
dimissions una contrapartida a “oblidar” les possibles accions
legals? He de reconèixer que aquí ja entraria al terreny de la
política-ficció i que aquest supòsit podria ser tan vàlid com
altres.
Segurament
aquesta petita investigació deixa encara moltes parts fosques i pot
generar dubtes. Em quedo amb aquella sensació de “aquí encara hi
ha més”, però crec que com a mínim pot servir per tal que en
podem fer una idea de que va passar (i està passant) amb el cas
Parven i crec que, per la sensació que tenim molts i moltes, del que
ha passat (i està passant) al nostre municipi.
A
més a més, les fets dels darrers mesos i anys encara obren més
incògnites. A principi de 2014 apareixia la notícia que
l'Ajuntament del Vendrell dissolia DUSAM. Segons la regidora Laia
Gomis “aquest
és un nou exemple de la voluntat de l’actual govern de simplificar
l’administració i reduir aquells organismes que no generin un
valor afegit, a la vegada que ens permetin rebaixar la despesa”.
El que no ha explicat ningú de l'Ajuntament, com a mínim
públicament, és com queda la participació del consistori a Parven
93 SL?
I
què hem de fer amb el Parven? Jo ho tinc clar, mirar la manera de
remunicipalitzar-lo per tal que el poble el pugui gestionar de forma
directa. Ja n'hi ha prou de socialitzar la despesa i privatitzar els
beneficis.
De
tot plegat també em general certa desconfiança l'absolta passivitat
de les diferents forces que han estat a l'oposició. Crec que
l'oposició, entre moltes altres coses, també hauria de vetllar per
tal que tot allò que fa el govern, o tot allò que hagin fet, és
faci de forma correcta. I en aquest tema, com en d'altres, semblen
que estiguin més preocupats en buscar els titulars fàcils que en
deixar-se els colzes investigant i mirant documentació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada