El
passat dijous 9 de juliol se'ns va convocar per una Junta de Portaves
pel dia següent a les 18h de la tarda. L'únic punt de l'ordre del
dia era “Informació relativa al ple d'Organització”.
A
la reunió hi vam assistir l'alcalde, Martí Carnicer, Eva Serramià
com a portaveu de CDC, Kenneth Martínez com a portaveu del PSC,
Arceli Bundó per PxC, Eva Mata com a portaveu d'ERC, Luz Ramírez
com a portaveu de C's, Oscar Blanco per Podemos, Elisabeth Rodríguez
pel PP i jo com a portaveu de Som Poble. També hi havia en Josep
Marrasé (ERC) i la secretària de la corporació.
En
Martí Carnicer va començar explicar que demà dilluns 13 de juliol
segurament anunciarien públicament l'acord de govern. No va
especificar qui en formava part però ha sortit en diversos mitjans
que serà un equip de govern format pel PSC, CiU i ERC. De fet en
Marrasé, abans d'entrar a la reunió, em va comentar que ERC havia
aprovat entrar al govern i que estaven a la nostra disposició per si
necessitàvem qualsevol cosa.
L'alcalde
també ens va confirmar que, en principi, el dimarts 21 de juliol es
celebraria el Ple d'Organització de l'Ajuntament. Per tant, durant
la Junta de Portaveus vam estar escoltant les propostes del futur
equip de govern en relació a l'organització del consistori.
Periodicitat
dels Plens
Proposen
que tinguin caràcter mensual, celebrant-se el tercer dimarts de cada
mes, si no és festiu, a les 18h, excepte durant el mes d'agost en el
què no se celebraria.
Jo
vaig proposar i defensar la proposta aprovada en assemblea oberta de
coordinació de Som Poble. Entenem que els plens s'han de celebrar en
un horari que afavoreixi la participació i el seguiment dels
vendrellencs i vendrellenques i que aquesta hora és a les 20h dels
vespre. Els vaig recordar que aquesta és la mateixa hora i que, de
fet, els mateixos partits polítics convocaven els seus actes
electorals justament a aquesta mateixa hora per aquest motiu. De
totes formes, com enteníem que havent 8 organitzacions al ple
municipal, i qu per tant els plens es podrien arribar a allargar
molt, estaríem d'acord en que els plens comencessin com a molt aviat
a les 19h.
De
totes formes l'opinió de l'equip de govern (bé, dels PSC i CiU
perquè als representants d'ERC no se'ls va escoltar gairebé durant
tota la Junta) era mantenir-los a les 18h excusant-se per una banda,
en que els plens es repetiran per la televisió i que per tant qui
vulgui els podrà seguir, i per altra en que així s'asseguren que
els plens no acabin més tard de les 21h. De fer, l'Elisabet
Rodríguez (PP) va dir que per ella les 18h ja era començar massa
tard. Per tant, i com sempre, la comoditat dels regidors i regidores
s'avantposarà al fet d'aconseguir la màxima participació de la
gent del poble.
Creació
dels Grups Municipals
Aquest
punt va ser merament informatiu. Se'ns va informar que tots els Grups
Municipals s'havien constituït correctament tan en forma com en
temps.
Creació
Comissions Informatives
La
proposta de l'equip de govern es reorganitzar les quatre comissions
informatives de l'anterior legislatura en tres. Les tres comissions
serien:
-
Comissió informativa de serveis centrals, hisenda i especial de
comptes.
-
Comissió informativa de territori, medi ambient i promoció
econòmica.
-
Comissió informativa de serveis bàsics i serveis a les persones.
Les
comissions estaran presidides per l'alcalde i en formarien part un
regidor per cada formació política. Com les comissions han de
respectar la representativitat al ple dels diferents Grups Municipals
es proposa que el sistema de votació sigui ponderat. És a dir, el
vot dels representants de Som Poble, Podemos, PP i ERC comptaria per
2, els del representants de CiU, C's i PxC per 3, i el del PSC per 4.
L'alcalde
ens va explicar que les comissions informatives no es reuneixen per
separat, sinó que es reuneixen totes juntes en un mateix moment i
hora. Perquè tothom es faci una idea, tots els regidors i regidores
es reuneixen alhora i es va parlant de cadascun dels temes a tractar
per cadascuna de les comissions. Tothom pot intervenir però en el
moment de la votació només ho pot fer el representant de cada
formació en la respectiva comissió informativa.
Tenint
en compte això a priori no tindria tanta importància que tinguem 3
o 4 comissions informatives perquè de totes formes es debaten en el
mateix moment i hora. També, pel fet que el vot sigui ponderat, es
respectaria la representativitat dels respectius grups municipals.
Designació
de representants a cadascun dels Patronats i Organismes
L'alcalde
ens va explicar que havíem de designar un representant de cadascun
dels Grups Municipals, que havia de ser un dels regidors/es, per
cadascun dels Patronats i Organismes següents:
-
Fundació Deu Font.
-
Patronat Hospital-Asil.
-
Patronat Municipal de Turisme.
-
Patronat Municipal de Promoció Econòmica.
-
Patronat Municipal de Serveis Culturals.
-
Patronat Municipal Auditori Pau Casals.
-
Patronat Municipal d'Esports.
-
Consell Municipal de la Gent Gran.
-
Consell Escolar Municipal.
Pel
Consell Municipal per la Convivència i el Civisme, s'ha de nomenar
dos representants, un dels quals ha de ser regidor/a.
També
ens van informar que hi ha altres organismes on s'ha de designar un
únic representant municipal i ens van informar de la proposta de
l'equip de govern:
-
Empresa Mixta Aigües de Tomoví: Martí Carnicer.
-
Consorci Localret: Martí Carnicer.
-
Consorci Universitar del Baix Penedès: Ferran Trillas.
-
Consorci per a la Gestió de la Televisió Digital Local Pública del
Penedès: Martí Carnicer.
-
Associació El Vendrell Educació i Lleure (el que seria la
Ballaruga): Kenneth Martínez.
-
Fundació Privada Apel·les Fenosa: Martí Carnicer.
-
Fundació Privada Pau Casals: Martí Carnicer.
Ens
van explicar que hauríem de nomenar els nostre representants, per
escrit i via registre d'entrades, dimarts com a molt tard. Vam
preguntar si es podia anomenar, com a representants dels Grups
Municipals, persones que no siguin els regidors/es i es van dir que
no ja que els estatuts així ho establien. Nosaltres entenem que
s'hauria de poder nomenar persones, independentment que no siguin
regidores, que puguin ser representatives, o coneixedores, de les
àrees de treball o de competència de cadascun dels Patronats o
Organismes.
L'alcalde
ens va comentar que l'equip de govern té en ment presentar més
endavant una proposta per modificar-ne el funcionament. La seva
preocupació no és tant que es pugui nomenar persones independents
coneixedores o expertes en la matèria, sinó que segons va dir,
pensen que al haver-hi més grups polítics amb representació, i per
tant més persones que hi participaran, considerava que es podien
tornar més feixucs.
Pel
que vaig escoltar, en alguns dels Patronats o òrgans sí que es pot
designar, a més a més del regidor, persones independents.
Vaig
aprofitar per demanar còpia dels estatuts de cadascun dels Patronat
i Organismes municipals i la secretària es va comprometre a fer-m'ho
arribar.
També
vaig aprofitar per preguntar quan es nomenaven els representants a
les diferents empreses municipals i ens van comentar que això es
faria més endavant quan es convoquin les respectives Juntes
Generals.
Retribucions,
indemnitzacions i assignacions
En
aquest punt la proposta de l'equip de govern és mantenir la situació
de l'anterior legislatura. Per una banda l'alcalde podrà percebre la
retribució d'un regidor amb dedicació exclusiva incrementada en un
15%.
Els
regidors i regidores que tinguin dedicació exclusiva tindran una
retribució de 46.000 €. Els que tinguin dedicació parcial serà
proporcional a la d'un amb dedicació exclusiva. La dedicació
parcial podrà ser entre el 90% i el 50%.
Els
regidors i regidores que no tinguin dedicació exclusiva o parcial
tindran el següent règim d'assstència:
-
Per assistència a plens o juna de govern: 320€/sessió.
-
Per assistència a comissions informatives, òrgans col·legiats dels
organismes autònoms municipals, dels Consells Municipals i de les
empreses amb capital íntegrament municipal: 240€/sessió.
Aquestes
assistències tindran un topall anual. Pels regidors/es que formin
part de la Junta de Govern Local serà un 50% del sou d'un regidor
amb dedicació exclusiva. Pels que formin part de la Junta de
Portaves podrà ser fins a un 40% del sou d'un regidor amb dedicació
exclusiva, i per la resta de regidors/es fins a un 25% del sou.
Per
acabar s'establiria una indemnització, per cada Grup Municipal, de
1.000 € anuals, més 200€ mensuals per regidor.
Vaig
traslladar la postura acordada sobre aquest tema en assemblea de
coordinació oberta de Som Poble.
Per
un costat demanarem que no existeixin subvencions pels Grups
Municipals. Des de Som Poble entenem que han de ser les pròpies
organitzacions polítiques qui s'autofinancin i més tenint en compte
que la majoria són organitzacions de tipus nacionals amb recursos
propis. A més a més, vaig recordar que els Grups Municipals tenim
la sort de disposar (bé, encara no en tenim), d'un espai al
consistori amb ordinador, telèfon i impressora i que això ja és un
benefici i que, per tant, no és necessària cap subvenció per les
despeses de funcionament. Els vaig recordar que la legislació al
respecte (article 73.3 de la Llei 7/1985 reguladora de les Bases de
Règim Local) no estableix que aquesta subvenció sigui obligatòria
i que és, per tant, una qüestió de voluntat política suprimir-les
o no.
En
quant al sous vaig avisar que la nostra postura està molt allunyada
de la seva. Entenem que qualsevol regidor/a hagi de tenir uns
ingressos si han de deixar la seva feina, o part d'ella, per
dedicar-se a les tasques municipals però l'import que ells proposen
s'allunya de la realitat. Des de Som Poble defensem que el sou dels
càrrec electes es mogui al voltant dels 1.500 € nets mensuals. De
fet, els vaig recordar que els diputats de la CUP al Parlament, per
exemple, és el que cobren per exercir la seva feina. Els vaig
recordar que és un sou més que digne, i que recordin que al
municipi hi ha moltíssima gent sense feina i sense recursos. No cal
dir que ells no ho entenen així.
En
quant a les indemnitzacions per assistència a plens, juntes,
comissions, òrgans col·legiats, etcètera, nosaltres també som
partidaris de que no es cobrin. Entenem que la feina mínima d'un
regidor o regidor és anar com a mínim a les reunions de gestió del
consistori. La nostra proposta és que no es cobrin o que es cobri el
mínim si la llei n'estableix algun. Vam avisar que si s'aprova
aquest règim d'indemnitzacions els regidors de Som Poble no les
cobrarem i les retornarem al poble mitjançant un sistema aprovar en
assemblea oberta.
Excepte
el company de Podemos, que en la qüestió dels sous, tot i no fer
cap proposta concreta, va manifestar que es movien en la mateixa
línia que la nostra (en la qüestió de les indemnitzacions ja no em
va quedat tan clar), la resta de partits es van mostrar d'acord de
forma unànime amb la proposta de l'equip de govern.
Delegacions
de competències del Ple a la Junta de Govern Local
L'equip
de govern ens va passar un llistat de competència que proposen que
el Ple traspassi a la Junta de Govern Local, des de qüestions
d'Hisenda, de personal, de contractació i patrimoni, d'obres i
servei....
En
Martí Carnicer va explicar que el criteri era que, com a mínim,
fossin aquelles que en algun moment pugui ser urgents i així no
s'hagi d'esperar al següent ple per tal de que s'aprovin.
En
aquest tema, excepte en qüestions com per exemple la imposició de
sancions per tinença de gossos “potencialment perillosos” on
simplement es passa una relació de les possibles sancions i per tant
és una qüestió m és tècnica que altra cosa, no ens agrada gaire
que es deleguin competències del pla a la Junta de Govern Local.
Entenem que afecta a la transparència de la corporació i al
seguiment de la ciutadania dels assumptes municipals. Per començar,
el Ple és públic i la Junta de Govern Local no.
De
totes formes, estudiarem el contingut de cadascuna de les
competències que volen delegar ja que fins aquell moment no vam
disposat de dita informació.
Determinar
el nombre, característiques i retribucions dels càrrecs eventuals
L'alcalde
va proposar, en nom de l'equip de govern, que cada Grup Municipal
pugui disposar d'un càrrec eventual. Li vaig preguntar que, per
parlar clar, si es referia a càrrecs de confiança i em va dir que
ni.
Ell,
amb molt bona voluntat (ironia) ens va dir que sobretot estaven
pensats per ajudar als partits a l'oposició a fer la seva feina. A
més a més explicava també que independentment del
nombre de càrrecs de confiança no hi hauria un cost extra per
l'Ajuntament ja que la partida pressuposatada seria la mateixa.
Vaig
preguntar el cost que suposaria i em van informar que tenen
pressupostats 190.000 € anuals pels càrrecs de confiança.
La
idea que ells tenen és que els 190.000 € es divideixi entre els 8
Grups Municipals i això sera el sou de cadascun dels càrrecs de
confiança.
En
nom de Som Poble vaig anunciar que nosaltres NO acceptarem tenir un
càrrec de confiança i que demanàvem que no n'hi hagi cap. L'Óscar
Blanco de Podemos en un principi es mostrava contrari tot i que al
final va dir que els seus estatuts no establia que no podessin tenir
i que per tant s'ho havien de mirar. La resta no van dubtar en cap
moment hi van acceptar mentre la saliva els hi regalimava.
Per
acabar vaig demanar un parell de coses per tal millora el
funcionament de la Junta de Portaveus. Per un costat vaig demanar que
es faci arribar la documentació a tractar com a mínim en el mateix
moment que se'ns faci arribar la convocatòria. Considero que es
dificulta la tasca com a regidor si sempre se'ns dóna al principi de
la reunió perquè d'aquesta manera no es pot estudiar abans i
dificulta el debat. Els vaig recordar que, segons estableix el
Reglament Orgànic Municipal, una de les funcions de la Junta de
Portaves és assessorar l'alcalde i que sense tenir la documentació
a temps és fa impossible.
També
vaig demanar que les Juntes de Portaves, de la mateixa manera que els
Plens i les Comissions Informatives, es convoquin amb un mínim de 48
hores d'antelació. El ROM no estableix res en aquest sentit però
que entenc que d'aquesta manera es segueix l'esperit d'aquesta norma.
Si s'avisa amb tant poc marge fa complicat que es pugui assistir o
que es pugui preparar de la forma més adient la reunió.
He
de dir que, després de només dues Juntes de Portaveus, tinc la
sensació que aquesta gent no han après absolutament res i que poc
canviaran la seva forma de ser. He de reconèixer que vaig sortir
d'aquesta darrera amb una sensació de fàstic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada