diumenge, 12 de juliol del 2015

Junta de Portaveus 10/07/2015 - Ple d'Organització

El passat dijous 9 de juliol se'ns va convocar per una Junta de Portaves pel dia següent a les 18h de la tarda. L'únic punt de l'ordre del dia era “Informació relativa al ple d'Organització”.

A la reunió hi vam assistir l'alcalde, Martí Carnicer, Eva Serramià com a portaveu de CDC, Kenneth Martínez com a portaveu del PSC, Arceli Bundó per PxC, Eva Mata com a portaveu d'ERC, Luz Ramírez com a portaveu de C's, Oscar Blanco per Podemos, Elisabeth Rodríguez pel PP i jo com a portaveu de Som Poble. També hi havia en Josep Marrasé (ERC) i la secretària de la corporació.

En Martí Carnicer va començar explicar que demà dilluns 13 de juliol segurament anunciarien públicament l'acord de govern. No va especificar qui en formava part però ha sortit en diversos mitjans que serà un equip de govern format pel PSC, CiU i ERC. De fet en Marrasé, abans d'entrar a la reunió, em va comentar que ERC havia aprovat entrar al govern i que estaven a la nostra disposició per si necessitàvem qualsevol cosa.

L'alcalde també ens va confirmar que, en principi, el dimarts 21 de juliol es celebraria el Ple d'Organització de l'Ajuntament. Per tant, durant la Junta de Portaveus vam estar escoltant les propostes del futur equip de govern en relació a l'organització del consistori.

Periodicitat dels Plens

Proposen que tinguin caràcter mensual, celebrant-se el tercer dimarts de cada mes, si no és festiu, a les 18h, excepte durant el mes d'agost en el què no se celebraria.

Jo vaig proposar i defensar la proposta aprovada en assemblea oberta de coordinació de Som Poble. Entenem que els plens s'han de celebrar en un horari que afavoreixi la participació i el seguiment dels vendrellencs i vendrellenques i que aquesta hora és a les 20h dels vespre. Els vaig recordar que aquesta és la mateixa hora i que, de fet, els mateixos partits polítics convocaven els seus actes electorals justament a aquesta mateixa hora per aquest motiu. De totes formes, com enteníem que havent 8 organitzacions al ple municipal, i qu per tant els plens es podrien arribar a allargar molt, estaríem d'acord en que els plens comencessin com a molt aviat a les 19h.

De totes formes l'opinió de l'equip de govern (bé, dels PSC i CiU perquè als representants d'ERC no se'ls va escoltar gairebé durant tota la Junta) era mantenir-los a les 18h excusant-se per una banda, en que els plens es repetiran per la televisió i que per tant qui vulgui els podrà seguir, i per altra en que així s'asseguren que els plens no acabin més tard de les 21h. De fer, l'Elisabet Rodríguez (PP) va dir que per ella les 18h ja era començar massa tard. Per tant, i com sempre, la comoditat dels regidors i regidores s'avantposarà al fet d'aconseguir la màxima participació de la gent del poble.

Creació dels Grups Municipals

Aquest punt va ser merament informatiu. Se'ns va informar que tots els Grups Municipals s'havien constituït correctament tan en forma com en temps.

Creació Comissions Informatives

La proposta de l'equip de govern es reorganitzar les quatre comissions informatives de l'anterior legislatura en tres. Les tres comissions serien:

- Comissió informativa de serveis centrals, hisenda i especial de comptes.

- Comissió informativa de territori, medi ambient i promoció econòmica.

- Comissió informativa de serveis bàsics i serveis a les persones.

Les comissions estaran presidides per l'alcalde i en formarien part un regidor per cada formació política. Com les comissions han de respectar la representativitat al ple dels diferents Grups Municipals es proposa que el sistema de votació sigui ponderat. És a dir, el vot dels representants de Som Poble, Podemos, PP i ERC comptaria per 2, els del representants de CiU, C's i PxC per 3, i el del PSC per 4.

L'alcalde ens va explicar que les comissions informatives no es reuneixen per separat, sinó que es reuneixen totes juntes en un mateix moment i hora. Perquè tothom es faci una idea, tots els regidors i regidores es reuneixen alhora i es va parlant de cadascun dels temes a tractar per cadascuna de les comissions. Tothom pot intervenir però en el moment de la votació només ho pot fer el representant de cada formació en la respectiva comissió informativa.

Tenint en compte això a priori no tindria tanta importància que tinguem 3 o 4 comissions informatives perquè de totes formes es debaten en el mateix moment i hora. També, pel fet que el vot sigui ponderat, es respectaria la representativitat dels respectius grups municipals.

Designació de representants a cadascun dels Patronats i Organismes

L'alcalde ens va explicar que havíem de designar un representant de cadascun dels Grups Municipals, que havia de ser un dels regidors/es, per cadascun dels Patronats i Organismes següents:

- Fundació Deu Font.

- Patronat Hospital-Asil.

- Patronat Municipal de Turisme.

- Patronat Municipal de Promoció Econòmica.

- Patronat Municipal de Serveis Culturals.

- Patronat Municipal Auditori Pau Casals.

- Patronat Municipal d'Esports.

- Consell Municipal de la Gent Gran.

- Consell Escolar Municipal.

Pel Consell Municipal per la Convivència i el Civisme, s'ha de nomenar dos representants, un dels quals ha de ser regidor/a.

També ens van informar que hi ha altres organismes on s'ha de designar un únic representant municipal i ens van informar de la proposta de l'equip de govern:

- Empresa Mixta Aigües de Tomoví: Martí Carnicer.

- Consorci Localret: Martí Carnicer.

- Consorci Universitar del Baix Penedès: Ferran Trillas.

- Consorci per a la Gestió de la Televisió Digital Local Pública del Penedès: Martí Carnicer.

- Associació El Vendrell Educació i Lleure (el que seria la Ballaruga): Kenneth Martínez.

- Fundació Privada Apel·les Fenosa: Martí Carnicer.

- Fundació Privada Pau Casals: Martí Carnicer.

Ens van explicar que hauríem de nomenar els nostre representants, per escrit i via registre d'entrades, dimarts com a molt tard. Vam preguntar si es podia anomenar, com a representants dels Grups Municipals, persones que no siguin els regidors/es i es van dir que no ja que els estatuts així ho establien. Nosaltres entenem que s'hauria de poder nomenar persones, independentment que no siguin regidores, que puguin ser representatives, o coneixedores, de les àrees de treball o de competència de cadascun dels Patronats o Organismes.

L'alcalde ens va comentar que l'equip de govern té en ment presentar més endavant una proposta per modificar-ne el funcionament. La seva preocupació no és tant que es pugui nomenar persones independents coneixedores o expertes en la matèria, sinó que segons va dir, pensen que al haver-hi més grups polítics amb representació, i per tant més persones que hi participaran, considerava que es podien tornar més feixucs.

Pel que vaig escoltar, en alguns dels Patronats o òrgans sí que es pot designar, a més a més del regidor, persones independents.

Vaig aprofitar per demanar còpia dels estatuts de cadascun dels Patronat i Organismes municipals i la secretària es va comprometre a fer-m'ho arribar.

També vaig aprofitar per preguntar quan es nomenaven els representants a les diferents empreses municipals i ens van comentar que això es faria més endavant quan es convoquin les respectives Juntes Generals.

Retribucions, indemnitzacions i assignacions

En aquest punt la proposta de l'equip de govern és mantenir la situació de l'anterior legislatura. Per una banda l'alcalde podrà percebre la retribució d'un regidor amb dedicació exclusiva incrementada en un 15%.

Els regidors i regidores que tinguin dedicació exclusiva tindran una retribució de 46.000 €. Els que tinguin dedicació parcial serà proporcional a la d'un amb dedicació exclusiva. La dedicació parcial podrà ser entre el 90% i el 50%.

Els regidors i regidores que no tinguin dedicació exclusiva o parcial tindran el següent règim d'assstència:

- Per assistència a plens o juna de govern: 320€/sessió.

- Per assistència a comissions informatives, òrgans col·legiats dels organismes autònoms municipals, dels Consells Municipals i de les empreses amb capital íntegrament municipal: 240€/sessió.

Aquestes assistències tindran un topall anual. Pels regidors/es que formin part de la Junta de Govern Local serà un 50% del sou d'un regidor amb dedicació exclusiva. Pels que formin part de la Junta de Portaves podrà ser fins a un 40% del sou d'un regidor amb dedicació exclusiva, i per la resta de regidors/es fins a un 25% del sou.

Per acabar s'establiria una indemnització, per cada Grup Municipal, de 1.000 € anuals, més 200€ mensuals per regidor.

Vaig traslladar la postura acordada sobre aquest tema en assemblea de coordinació oberta de Som Poble.

Per un costat demanarem que no existeixin subvencions pels Grups Municipals. Des de Som Poble entenem que han de ser les pròpies organitzacions polítiques qui s'autofinancin i més tenint en compte que la majoria són organitzacions de tipus nacionals amb recursos propis. A més a més, vaig recordar que els Grups Municipals tenim la sort de disposar (bé, encara no en tenim), d'un espai al consistori amb ordinador, telèfon i impressora i que això ja és un benefici i que, per tant, no és necessària cap subvenció per les despeses de funcionament. Els vaig recordar que la legislació al respecte (article 73.3 de la Llei 7/1985 reguladora de les Bases de Règim Local) no estableix que aquesta subvenció sigui obligatòria i que és, per tant, una qüestió de voluntat política suprimir-les o no.

En quant al sous vaig avisar que la nostra postura està molt allunyada de la seva. Entenem que qualsevol regidor/a hagi de tenir uns ingressos si han de deixar la seva feina, o part d'ella, per dedicar-se a les tasques municipals però l'import que ells proposen s'allunya de la realitat. Des de Som Poble defensem que el sou dels càrrec electes es mogui al voltant dels 1.500 € nets mensuals. De fet, els vaig recordar que els diputats de la CUP al Parlament, per exemple, és el que cobren per exercir la seva feina. Els vaig recordar que és un sou més que digne, i que recordin que al municipi hi ha moltíssima gent sense feina i sense recursos. No cal dir que ells no ho entenen així.

En quant a les indemnitzacions per assistència a plens, juntes, comissions, òrgans col·legiats, etcètera, nosaltres també som partidaris de que no es cobrin. Entenem que la feina mínima d'un regidor o regidor és anar com a mínim a les reunions de gestió del consistori. La nostra proposta és que no es cobrin o que es cobri el mínim si la llei n'estableix algun. Vam avisar que si s'aprova aquest règim d'indemnitzacions els regidors de Som Poble no les cobrarem i les retornarem al poble mitjançant un sistema aprovar en assemblea oberta.

Excepte el company de Podemos, que en la qüestió dels sous, tot i no fer cap proposta concreta, va manifestar que es movien en la mateixa línia que la nostra (en la qüestió de les indemnitzacions ja no em va quedat tan clar), la resta de partits es van mostrar d'acord de forma unànime amb la proposta de l'equip de govern.

Delegacions de competències del Ple a la Junta de Govern Local

L'equip de govern ens va passar un llistat de competència que proposen que el Ple traspassi a la Junta de Govern Local, des de qüestions d'Hisenda, de personal, de contractació i patrimoni, d'obres i servei....

En Martí Carnicer va explicar que el criteri era que, com a mínim, fossin aquelles que en algun moment pugui ser urgents i així no s'hagi d'esperar al següent ple per tal de que s'aprovin.

En aquest tema, excepte en qüestions com per exemple la imposició de sancions per tinença de gossos “potencialment perillosos” on simplement es passa una relació de les possibles sancions i per tant és una qüestió m és tècnica que altra cosa, no ens agrada gaire que es deleguin competències del pla a la Junta de Govern Local. Entenem que afecta a la transparència de la corporació i al seguiment de la ciutadania dels assumptes municipals. Per començar, el Ple és públic i la Junta de Govern Local no.

De totes formes, estudiarem el contingut de cadascuna de les competències que volen delegar ja que fins aquell moment no vam disposat de dita informació.

Determinar el nombre, característiques i retribucions dels càrrecs eventuals

L'alcalde va proposar, en nom de l'equip de govern, que cada Grup Municipal pugui disposar d'un càrrec eventual. Li vaig preguntar que, per parlar clar, si es referia a càrrecs de confiança i em va dir que ni.

Ell, amb molt bona voluntat (ironia) ens va dir que sobretot estaven pensats per ajudar als partits a l'oposició a fer la seva feina. A més a més explicava també que independentment del nombre de càrrecs de confiança no hi hauria un cost extra per l'Ajuntament ja que la partida pressuposatada seria la mateixa.

Vaig preguntar el cost que suposaria i em van informar que tenen pressupostats 190.000 € anuals pels càrrecs de confiança.

La idea que ells tenen és que els 190.000 € es divideixi entre els 8 Grups Municipals i això sera el sou de cadascun dels càrrecs de confiança.

En nom de Som Poble vaig anunciar que nosaltres NO acceptarem tenir un càrrec de confiança i que demanàvem que no n'hi hagi cap. L'Óscar Blanco de Podemos en un principi es mostrava contrari tot i que al final va dir que els seus estatuts no establia que no podessin tenir i que per tant s'ho havien de mirar. La resta no van dubtar en cap moment hi van acceptar mentre la saliva els hi regalimava.


Per acabar vaig demanar un parell de coses per tal millora el funcionament de la Junta de Portaveus. Per un costat vaig demanar que es faci arribar la documentació a tractar com a mínim en el mateix moment que se'ns faci arribar la convocatòria. Considero que es dificulta la tasca com a regidor si sempre se'ns dóna al principi de la reunió perquè d'aquesta manera no es pot estudiar abans i dificulta el debat. Els vaig recordar que, segons estableix el Reglament Orgànic Municipal, una de les funcions de la Junta de Portaves és assessorar l'alcalde i que sense tenir la documentació a temps és fa impossible.

També vaig demanar que les Juntes de Portaves, de la mateixa manera que els Plens i les Comissions Informatives, es convoquin amb un mínim de 48 hores d'antelació. El ROM no estableix res en aquest sentit però que entenc que d'aquesta manera es segueix l'esperit d'aquesta norma. Si s'avisa amb tant poc marge fa complicat que es pugui assistir o que es pugui preparar de la forma més adient la reunió.


He de dir que, després de només dues Juntes de Portaveus, tinc la sensació que aquesta gent no han après absolutament res i que poc canviaran la seva forma de ser. He de reconèixer que vaig sortir d'aquesta darrera amb una sensació de fàstic.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada