Amb
retard fruit del munt de feina que tinc a sobre, us deixo les meves
impressions sobre el ple extraordinari del Consell Comarcal del Baix
Penedès, celebrat el passat 29 de juliol a les 20h, a la sala
polivalent de l'Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell.
Aquesta
sessió extraordinària havia de tractar la formació del cartipàs
comarcal,tal com us vaig comentar a l'entrada del passat dia 27 de
juliol, on podeu descarregar l'ordre del dia de la sessió (aquí).
Aquesta
legislatura, degut a que la població del Baix Penedès ha superat el
llindar dels 100.000 habitants, s'ha ampliat a 33 el número de
consellers i conselleres. Això ha provocat que per ara les sessions
plenàries del Consell Comarcal se celebraran provisionalment a
l'Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell, ja que la sala
de plens del Consell s'ha quedat petita amb la nova composició.
Segurament,
per bona part de la població, el desconeixement sobre què fa el
Consell Comarcal, sobre quines competències té o per a què serveix
aquest ens, és absolut. És clar que hi hauran excepcions però la
realitat és aquesta. I estic convençut que la majoria de consellers
i conselleres, i dels Grups Comarcals, també en són conscients.
Doncs
bé, després de la sessió de constitució de l'ens comarcal, i de
la darrera sessió extraordinària de formació de cartipàs tinc la
sensació, i no crec que m'equivoqui, que la voluntat de l'equip de
govern és que no canviï gaire la cosa.
Un
equip de govern que estarà format per 25 conselleres sobre 33 (10 de
CiU, 9 del PSC, 5 d'ERC i 1 d'ICV). Una setmana i mitja abans de la
constitució del Consell, en Toni Martínez (ICV) em va trucar per
dir-me que s'estava fent aquest equip de govern i ens va oferir que
la CUP en forméssim part. Quan li vaig preguntar el projecte que
volien tirar endavant, per tal de traslladar la seva proposta a
l'assemblea comarcal de la CUP, em va comentar que encara no tenien
cap document però que es volia fer un equip de govern per aïllar la
dreta......amb CiU!! Això us pot fer una idea del tarannà de
l'equip de govern: sense projecte de comarca de cap tipus (com sempre
ha passat al Consell), i sense cap tipus de voluntat d'obrir el
Consell a la ciutadania.
La
sensació que vaig tenir en aquest ple de cartipàs va ser de
vergonya aliena. Una sessió amb zero debat on excepte l'Arnau, el
company de Decideix Llorenç que per ara, juntament amb mi, l'altre
conseller del grup comarcal de la CUP, i en alguns moments l'Oscar
Blasco de Podemos, van ser els únics en demanar poder parlar per
argumentar posicionaments i proposar esmenes.
La
resta, res de res. Vaig tenir la sensació que el 80% de consellers i
conselleres no tenien cap ganes d'estar allà. Amb una actitud força
prepotent i maternalista de l'Eva Serramià, nova presidenta de l'ens
comarcal, que tal com va passar al ple de constitució, es dedicava a
tallar les poques intervencions.
A
nivell genèric es pot dir que el aquest ple va servir per constatar
que el nou equip de govern continuarà amb la línia del que hi havia
hagut fins ara.
Per
un costat es va aprovar que els plens es facin un cop al trimestre.
Des de la CUP enteníem que, per anar bé, s'haurien de fer un cop al
mes, però estàvem disposat a votar a favor si un proposta de plens
bimensuals. Hem fe tenir en compte que l'argument emprat per l'equip
de govern per realitzar plens trimestrals és que el debat entre les
diverses forces polítques ja es farà en la comissió informativa
que es realitzaran de forma mensual.
La
diferència és que així com els plens són públics aquestes
reunions informatives mensuals no ho són. També s'ha de dir que de
poc serveix que els plens siguin públics quan el propi Consell
Comarcal no fa absolutament res per tal que la gent del Baix Penedès
sàpiga quan es realitzen. De fet, em consta que ni tan sols van
avisar als mitjans de comunicació locals i comarcals.
Per
tant, el debat real, el debat d'idees i propostes més intens, es
farà a porta tancada per decisió de l'equip de govern. Fins i tot,
amb els vots de CiU i PSC, es va votar en contra d'una esmena de la
CUP per tal que les reunions de, per exemple, la Junta de Portaves o
el Consell d'Alcaldes siguin públiques.
A
més a més, en el Ple es van aprovar el traspàs de competències,
que en principi li pertoquen a aquest organisme, cap a la Presidenta
i la Junta de Govern. Això vol dir que punts que en principi
s'haurien de tractar en Plens públics i debatre i aprovar entre tots
els grups comarcals, a partir d'ara es faran en espais tancats i
s'exclourà del debat i la decisió a part de les forces
representades.
Les
competències que el Ple ha delegat a la la Junta de Govern són:
-
L'adquisició de patrimoni. El gravamen i alienació de béns
patrimonials, sempre que no excedeixin el 10 % dels recursos
ordinaris del pressupost.
-
L'exercici d'accions judicials i administratives.
-
L'aprovació de les bases, convocatòria, atorgament i revocació, si
fos el cas, de transferències i/o subvencions a ajuntaments de la
comarca, a entitats sense ànim de lucre que realitzin activitats
d’interès comarcal i ajuts de caràcter social o benèfic per a
persones i famílies necessitades.
-
Sense perjudici de les competències que li corresponen per Llei a la
presidència (art. 13.1.g) i de les que li delegui expressament el
Ple, realitzar contractes i concessions de tota classe, de pressupost
de licitació no superior al 20% dels recursos ordinaris del
pressupost ni, en cap cas, superior a sis-cents mils euros, incloses
les de caràcter plurianual quan la seva durada no sigui superior a 4
anys, sempre que l’import acumulat de totes les anualitats (sense
incloure possibles pròrrogues) no superi ni el percentatge ni la
quantia assenyalada.
-
Aprovar els projectes d’obra i de serveis quan sigui competent per
a la seva contractació o concessió i estiguin previstos en el
pressupost.
-
Sense perjudici de les competències que li corresponen a la
presidència (art. 13.1.g) i al ple (art. 14.2.e) autoritzar,
disposar i reconèixer despesa amb caràcter general. La
Junta de Govern es configura com l’òrgan ordinari de reconeixement
de tota la despesa autoritzada i disposada per qualsevol òrgan
corporatiu.
-
Concertar
operacions de crèdit, amb exclusió de les referides en l’art. 177
del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, sempre
que estiguin previstes en el pressupost i el seu import acumulat per
a cada exercici econòmic no superi el 10% dels recursos ordinaris,
llevat les de Tresoreria, que corresponen al president o al Ple
-
Aprovar d’expedients de
transferències de crèdits que afectin a partides del mateix grup de
funció, llevat els que es refereixin a crèdits de personal, que
seran competència de la presidència, d’acord amb el que disposen
els articles
179 del Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals i
40.2 del RD 500/1990, de 20 d’abril, sense perjudici de l’oportú
reflex a les bases d’execució del pressupost de cada exercici.
-
Aprovar i ordenar de preus públics.
-
Aprovar l’oferta pública d’ocupació, d’acord amb el
pressupost i la plantilla aprovats per Ple; aprovar les bases de les
proves per a la selecció del personal i per als concurs de provisió
de llocs de treball i distribuir les retribucions complementàries
que no siguin fixes ni periòdiques.
-
Aprovar convenis, contractes – programa i acords marcs, llevat que
comportin una variació respecte de les actuals en matèria de
delegació o assumpció de competències administratives d’altres
ens. Aprovar protocols.
-
I, en general, totes les competències que per llei o per delegació
municipal corresponguin al Consell Comarcal sense indicar-ne l'òrgan.
Les
competències del Ple delegades a la Presidenta són:
1.
Contractació.
Sense perjudici de les competències que li corresponen per Llei a la
presidència (art. 13.1.g), aquesta assumirà tota la contractació
menor i la signatura de tots els contractes administratius. També
aprovarà els projectes i i la documentació tècnica vinculada a
aquests contractes. Dels decrets de contractació se'n donarà compte
al Ple.
2.
Aprovar i signar els compromisos socioeducatius, definits a l'art.
103 de la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats
en la infància i l'adolescència.
3.
Aprovació d’expedients de modificació de crèdits pressupostaris.
En mèrits del que disposen els articles 178, 179, 181, 182 del Reial
Decret Legislatiu 2/2004 que aprova el text refós de la Llei
reguladora de les hisendes locals i els articles 39.3, 40.2, 43.2 i
47.3 del RD 500/1990, de 20 d’abril, i sense perjudici de l’oportú
reflex a les bases d’execució dels pressuposts de cada exercici
correspondrà a la presidència:
3.1
L'aprovació d’expedients de crèdit ampliable, llevat que es
tracti d'ampliacions finançades mitjançant contribucions especials.
En aquest cas, l'expedient haurà de ser aprovat pel Ple.
3.2
L’aprovació d’expedients de transferències de crèdits que
afectin a crèdits de personal.
3.3
L’aprovació d'expedients de generació de crèdits.
3.4
L'aprovació d’expedient d’incorporació de romanents.
Per
no allargar aquest post durant els propers dies faré una altra
entrada explicant els punts econòmics que es van aprovar en aquest
ple extraordinari de cartipàs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada