Durant aquest primers mesos que han passat des de
que Som Poble tenim representació a l’Ajuntament del Vendrell hem pogut comprovar,
en diverses ocasions, com l’equip de govern (PSC, CiU i ERC) se saltava sense miraments (o
pretenia fer-ho) normatives locals i generals.
Va passar, per exemple, amb el projecte que volien tirar endavant
inicialment a Les Madrigueres, amb la complicitat del Ministerio, que infringia
el Pla Especial urbanístic d’aquell espai. Passa amb, com a mínim, alguns dels
patronats municipals, on s’incompleix sistemàticament els estatuts dels
mateixos. Ha succeït amb alguns acords de ple d’aquesta legislatura i que un
cop aprovats “s’obliden” de complir. I passa ara amb el projecte d’aparcament que
volen tirar endavant a la zona del Botafoc.
Davant la denúncia pública d’aquesta situació, ja
sigui durant els plens, a través dels mitjans de comunicació o de les xarxes
socials, la resposta de l’equip de govern gairebé sempre és la mateixa: “nosaltres estem complint la llei”.
Això crea una situació de certa indefensió ja que
la ciutadania, que normalment té més dificultat per accedir a la documentació,
es pot creure indistintament una versió o una altra. I amb això juga l’equip de
govern, amb la dificultat de la gent per accedir a la informació i,
amb la dificultat que tenim aquelles persones que denunciem aquest tipus de situacions per tal de fer
arribar el que està passant al conjunt de vendrellencs i vendrellenques.
És per aquest motiu, entre d’altres, que aquest
passat dimecres 9 de març des de Som Poble vam organitzar un acte informatiu
sobre la situació del projecte d’aparcament que l'equip de govern vol fer al Botafoc. I és pel mateix motiu
que faig aquest article: per intentar fer arribar la informació al màxim de
gent possible.
La
il·legalitat del projecte
El Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) del
Vendrell és una eina que ordena urbanísticament el nostre terme municipal que
va ser aprovada definitivament l’any 2000 i que durant els anys ha patit
algunes modificacions puntuals.
El document el podeu descarregar des de la pròpia
web de l’Ajuntament del Vendrell des del següent enllaç:
Per explicar-ho de la forma més senzilla i
entenedora possible: el que bàsicament fa es dividir el municipi en un conjunt
de sistemes i zones diferenciades a les que se’ls atorga una clau pròpia. Per
cadascun d’aquests espais estableix tota una sèrie de usos i normes que s’han
de complir.
Per exemple, a l’article 56 del PGOU s’estableix,
entre d’altres, que la clau 3 fa referència a “Parcs i jardins urbans”.
Com podeu comprovar en el següent plànol
descarregat de la web municipal (http://www.elvendrell.net/images/stories/Ajuntament/Ordenances/Urbanistiques/PLANOLS_VERIFICACIO_BOTAFOC.pdf),
la zona on l’Ajuntament vol fer l’aparcament estava qualificada pel PGOU, en
l’aprovació definitiva de l’any 2000, amb la clau 3, és a dir, com a parc i
jardins urbans.
L’any 2007 es va fer una modificació puntual del
PGOU que afectava aquesta zona i de la que podeu descarregar la memòria des de
la web de l’Ajuntament (http://www.elvendrell.net/images/stories/Ajuntament/Ordenances/Urbanistiques/MEMORIA_EXPLICATIVA.pdf).
Aquest modificació va requalificar una franja d’aquest terrenys amb la clau
3/1d “per tal d’admetre l’aparcament de
vehicles soterrat. L’espai destinat a aquest ús tindrà una superfície màxima de
4000 m2
en planta (...)”.
Aquesta modificació responia a un acord entre
l’Ajuntament i Parven 93SL, l’empresa que gestiona el pàrquing soterrat de la
plaça Pep Jai i la zona blava i al capdavant de la qual hi ha el cunyat de
l’alcalde, per tal que aquesta fes un nou pàrquing soterrat a la vila.
En la següent imatge podeu veure el plànol de la
zona un cop realitzada la modificació del PGOU i la franja amb la clau 3/1d on
es permet fer aparcament soterrat:
I un cop sabem la qualificació
dels terrenys, quins usos permet la normativa?
El capítol 3 del PGOU està dedicat a explicar,
entre altres coses, les condicions i usos permesos als espais que reben dita
qualificació, i que podeu llegir a la següent imatge:
A més a més, l’article 62 del PGOU, a l’apartat número
2, estableix que estaran prohibits tots aquells usos que específicament no
apareguin com a permesos en una zona.
Aquí teniu una imatge d’aquest articulat:
Per tant, l’únic aparcament que es podria fer en
aquesta zona seria en la franja marcada com a 3/1d, sempre i quan fos soterrat
i amb una superfície màxima de 4000
m2, ja que és l’únic que específicament està permès.
Tot i que no tenim cap documentació física que
expliqui en que consisteix el projecte d’aparcament de la zona del Botafoc
proposat per l’equip de govern, ja que fa un mes i mig que vam entrar una
petició d’informació al respecte i encara no ens han respost, diversos membres
de l’equip de govern han fet diverses manifestacions públiques del que pretenen
fer: asfaltar tot l'espai, posant enllumenat i marcant amb pintura per
tal de realitzar un aparcament en superfície.
Per tant un ús prohibit pel nostre ordenament urbà
en tant que no està permès en l’espai on projecten fer dita obra.
Es podria fer de forma temporal
tal com ara diu l’equip de govern?
Tampoc. El propi PGOU dedica un article a establir
els criteris per tal de considerar un ús provisional: que no estiguin prohibits
pel propi Pla, que s’estableixin de forma temporal, que no requereixin obres o
instal·lacions permanents i que no dificultin l’execució del Pla General.
Aquí teniu una imatge d’aquest article:
Per altra banda, el “Decret Legislatiu 1/2010, de 3 d’agost, pel qual s’aprova el Text refós
de la Llei d’urbanisme”, estableix al punt 6è de l’article 53, que “(...) També poden ésser utilitzats de manera
temporal i esporàdica per a instal·lar-hi mercats ambulants o per a
desenvolupar-hi activitats de lleure, esportives, recreatives, culturals,
aparcaments públics i similars. L’autorització d’aquests usos per
l’administració titular del domini públic no comporta l’incompliment de
l’obligació de destinar els terrenys a les finalitats determinades pel
planejament urbanístic”.
I en aquest sentit aquest article ens deixa dues
informacions bàsiques. En primer lloc que hauria de ser de manera “temporal i esporàdica”, és a dir, que
s’han de donar les dues condicions. Per tant, l’ús alternatiu ha de ser
esporàdic. Tenint en compte que des de la finalització de la urbanització del
Botafoc, l’any 2008, aquests terrenys s’han fet servir com a aparcament, amb el
consentiment dels diferents equips municipals, queda clar que no seria un ús
“esporàdic”. Però el que faria que la infracció fos veritablement greu és el
fet que l’equip de govern actual vulgui consolidar aquest ús d’aparcament
invertint 400.000€, la inversió més gran amb diferència que es faria enguany en
tot el municipi.
I aquest fet el lliguem amb la segona informació
bàsica que ens dóna l’articulat anterior, i és que aquest ús temporal i
esporàdic no pot comportar “l’incompliment
de l’obligació de destinar els terrenys a les finalitats determinades pel
planejament urbanístic”. Amb la construcció d’aquest aparcament
l’Ajuntament estaria impedint que aquest espai es destini a zona verda i,
per tant, als usos establerts pel nostre ordenament urbà per aquest espai.
La
manca de coherència d’aquesta proposta amb altres mesures impulsades pel propi
equip de govern
I el problema d’aquesta proposta no és únicament
que sigui il·legal i que suposi una infracció urbanística greu. Sinó que a més
a més és absolutament incoherent amb dues propostes importants aprovades el
passat 24 de desembre (sí, tot just fa dos mesos!) per unanimitat de tots els
grups municipals representats a l’Ajuntament.
El Pla de Mobilitat 2015-2020
Segons la pròpia pàgina web de l’Ajuntament (http://www.elvendrell.net/pla-de-mobilitat-urbana-cid-8409)
els Plans de Mobilitat són els documents bàsics per configurar les estratègies
de mobilitats sostenible dels municipis de Catalunya, i han de plantejar una
configuració òptima del territori i del sistema de transport per assolir un
model de desenvolupament sostenible.
Aquest document s’ha elaborat durant un procés de
més de tres anys, que ha comptat amb un procés participatiu on han col·laborat
desenes de persones, que ha comptat amb la participació del personal tècnic
municipal, que ha rebut l'informe favorable de l’òrgan ambiental de referència
de la Generalitat i de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat de Tarragona i
que ha estat aprovat definitivament per unanimitat, és a dir, amb el vot
favorable de tots els grups polítics tot just fa dos mesos.
I aquest Pla de Mobilitat realitza algunes
propostes en quan a l’aparcament municipal. Podeu descarregar el document de
propostes des de la web municipal (http://www.elvendrell.net/images/stories/el-vendrell-per-temes/mobilitat/pla_mobilitat_def/d4_pmu_el_vendrell_v41_tot.pdf). Trobareu les propostes que fan referència a l’estacionament a la pàgina 39 i entre
elles cal destacar:
- Que s’ha de realitzar un Pla d’Aparcaments Municipal, que incorpori un estudi exhaustiu de la demanda d’estacionament i sobre la viabilitat tècnico-econòmica d’implantació dels diferents emplaçaments. A més a més el Pla haurà de ser coherent amb les determinacions del propi Pla de Mobilitat.
- Que s’han de cercar alternatives a les places d’aparcament que actualment estan situades en zones qualificades com a verdes per tal de restaurar-les. De fet estableix, tal qual, que s’han “d’eliminar les places d’aparcament situades en espais que la pròpia normativa urbanística defineix com a zones verdes”.
- Que s’han de crear nous aparcaments públics de dissuasió a les vies d’accés del nucli del Vendrell i en els barris vora el mar, per tal d’oferir als conductors que vénen d’altres municipis o de barris de fora del centre urbà un lloc per aparcar. De fet, apareixen dues propostes d’emplaçament: un al Botafoc, però en uns terrenys situats just a sobre de la zona verda on l’equip de govern vol fer l’aparcament actualment, i un altre a l’entorn de la zona del Puig. Els podeu veure en el següent plànol del Pla de Mobilitat, a les zones marcades amb ratlles de color vermell.
Per tant, amb la proposta d’aparcament a la zona
del Botafoc, l’equip de govern ignora les propostes del propi Pla de Mobilitat
aprovat fa dos mesos i, torno a recordar, amb el vot favorable de tots els
regidors i regidores.
Com es pot entendre que es vulgui fer una inversió
com la de l’aparcament del Botafoc sense esperar, per exemple, a que es faci el
Pla d’Aparcaments Municipal amb el corresponent estudi intensiu de les
necessitats d’estacionament i de viabilitat tècnico-econòmica dels
emplaçaments?
Com es pot entendre que fa dos mesos s’aprovi un
document que diu que em d’eliminar les places d’aparcament situades en espais
que la pròpia normativa urbanística defineix com a zones verdes, i que després
l’equip de govern ens digui que em de fer la major inversió de l’any en fer
aparcaments en una zona verda?
I si la manca de coherència de l’equip de govern no
fos prou greu, en que queda la participació ciutadana, que l’alcalde tan
s’esforça en pregonar, si quan es fa un procés participatiu després incomplim
sense cap tipus de pudor els acords fruits d’aquest mateix procés?
El projecte FEDER
També el passat 24 de desembre es va aprovar, en aquest cas també per unanimitat, la “Estrategia de
Desarrollo Urbano Sostenible Integrado de El Vendrell” (EDUSI). Un
document/projecte elaborat per l’Ajuntament del Vendrell per tal de participar,
i intentar aconseguir, unes subvencions de fons europeus a les que ens referim
com a fons FEDER.
Des de l’apartat que l’Ajuntament dedica a aquest
projecte a la web municipal es diu la següent joia:
“L’estratègia
estableix dos eixos urbans que han d’articular i cohesionar el nucli del
Vendrell: l’eix de la Riera de la Bisbal i l’eix del centre fins a la zona
escolar i esportiva.
Al voltant
d’aquests eixos les actuacions han de prioritzar la mobilitat a peu i en
bicicleta (per exemple, camins escolars), les àrees verdes i espais públics que
afavoreixen les relacions socials (...)”
Sembla ser que un cop aprovat aquest document,
l’equip de govern entén que carregar-se la zona verda més gran que tenim al
centre del Vendrell, i situada justament a l’eix de la Riera de la Bisbal, per
fer un aparcament, és la millor forma de prioritzar la mobilitat a peu i en
bicicleta i de prioritzar les àrees verdes.
En aquest document, que també podeu descarregar des
de la web municipal (http://www.elvendrell.net/images/stories/Ajuntament/ajuntament/MemEdusiConstruyendoElVendrell.pdf)
podem trobar altres informacions interessants.
Per exemple, a la pàgina 33 del document, en
l’apartat “Zonas y parques” diu:
“Las zonas verdes y parques son uno de los elementos
dotacionales que más influyen en la percepción que tienen los ciudadanos de la
calidad de vida de la ciudad en la que habitan. Además, resulta un hecho
innegable que juegan un papel fundamental como lugar de esparcimiento y
encuentro de los ciudadanos. En este sentido, la dotación de parques y jardines
es uno de los indicadores clave en la evaluación de la sostenibilidad de
cualquier territorio.
En El Vendrell se localizan
un total de 43 zonas verdes y parques que ocupan una superficie total de 99.350
m2, lo que equivale a 2,70 m2 por habitante,
ratio inferior al valor provincial (3,57).
En términos de sostenibilidad, el registro de El
Vendrell está netamente por debajo del valor mínimo de referencia de 10 m2 de zona verde por habitante, por lo
que el municipio no cumple con el requisito de sostenibilidad en
cuanto a inventario de zonas verdes para el uso de los ciudadanos”.
És a dir, en aquest document elaborat pel propi
equip de govern, s’està reconeixent que al nostre municipi hi ha una mancança
brutal pel que fa espais verds, i que el municipi no compleix amb el requisit de
sostenibilitat en aquest àmbit.
A la pàgina 79 del document es mostra un quadre d’anàlisi
DAFO on, entre altres coses es marca, com un punt positiu del nostre municipi, que
existeixen “Suficientes plazas de
aparcamiento para cubrir necesidades, aunque están mal acondicionadas”.
A la pàgina 28 estableix en 5400 les places d’aparcament
al nucli antic i el seu entorn, comptant les places d’aparcament lliure, de
pagament i dels habitatges i que les grans bosses es troben en pàrquings (533)
i solars (1.069) i que aquests es troben a l’entorn del nucli antic. Conclou
que aquest número de places són superiors a la demanda de places que existeix.
D’aquí podem treure una conclusió, i és que l’equip
de govern compta amb tota normalitat, com a places d’aparcament ofertades,
aquelles que es troben en zones catalogades com a zones verdes, reconeixent de
facto, que s’està fent un ús que no està permès en aquests espais.
Què
proposem nosaltres amb la qüestió de l’aparcament?
Des de l’equip de govern s’està intentant donar la
imatge que si estàs en contra de la seva proposta d’aparcament al Botafoc vol
dir que estàs en contra de que es faci més aparcament, que estàs en contra dels
comerciants i que estàs en contra de la revitalització econòmica.
Nosaltres no estem en contra de que es faci més
aparcament. Nosaltres estem en contra de que es facin projectes que no
compleixen la pròpia legalitat urbanística municipal, estem en contra que es
vulgui continuar fent les coses sense planificació, sense una visió global de
municipi, sense visió de futur i sense un model clar de ciutat. Nosaltres estem en contra de continuar malbaratant diners públics, en aquest cas 400.000€ en projecte que no segueixen cap d'aquests criteris.
En primer lloc el que demanem és que es retiri el
projecte d’aparcament al Botafoc i que, en matèria d’estacionament, es doni
compliment a allò que es proposa en aquest àmbit en el Pla de Mobilitat
2015-2020, començant per la redacció del Pla d’Aparcaments Municipal.
Aquest Pla d’Aparcaments, amb aquest estudi
exhaustiu de la necessitat d’estacionament a la vila i amb els corresponents
estudis de viabilitat tècnico-econòmica dels emplaçament, ha de ser prioritari
abans de realitzar nous projectes d’aparcament. A més a més, s’ha de garantir
que l’elaboració d’aquest Pla es faci també de forma participativa amb els veïns
i veïnes del municipi.
Seguint les propostes del Pla de Mobilitat, s’han d’eliminar
els aparcaments situats actualment en zones verdes i, un cop fet el Pla d’Aparcaments,
s’ha de realitzar els aparcaments dissuasoris que en la localització que l’estudi
corresponent proposi.
Hem d’estudiar la viabilitat de les zones blaves,
tan en el seu format com en la seva localització actual.
I volem introduir un nou aspecte de debat. El
Vendrell disposa de dos pàrquings soterrats al centre del municipi: el de la
plaça Pep Jai i el de l’estació de busos. En els dos casos, i reconegut per l’alcalde,
deficitaris totalment a nivell d’usuaris. El de la plaça Pep Jai és municipal,
gestionat actualment per Parven i de fet, és el propi Ajuntament qui estableix
les tarifes mitjançant la corresponent ordenança fiscal. En el cas del de l’estació
de busos, un número molt important de places són de propietat municipal. Tot i
la dificultat, poder és el moment de començar a estudiar una nova forma de
gestió d’aquestes instal·lacions més adequades a les necessitats actuals dels
vendrellencs i vendrellenques en particular, i de la vila en general.
La inversió ja està feta, els equipaments estan situats
cèntricament i plens de places d’aparcament buides. Poder va sent hora de
prioritzar el bé comú per sobre dels interessos particulars.
Què
proposem per aquest espai del Botafoc?
Molt senzill, convertir aquesta zona ver en el pulmó
que necessita el nostre municipi. Un espai que en molts municipis existeix i
que no tenim al Vendrell. Un espai que estaria en un espai relativament cèntric
i que contribuiria a augmentar el valor d’uns barris que actualment pateixen
una degradació contínua.
Un espai dels que la gent del Vendrell podria
gaudir durant generacions i per totes les edats, des de la gent gran als
infants. Un espai que aportaria salut i esbarjo i la possibilitat de comptar
amb un entorn immillorable per realitzar tot tipus d’activitats.
Un espai, en definitiva, que vindria a recuperar
una part d’aquella mancança brutal en zona verda que abans explicava,
reconeguda pel propi Ajuntament.
Us espai viable des d’un punt de vista econòmic i
que, segons càlculs dels companys i companyes de la sectorial de territori i
mobilitat de Som Poble podria tenir un costs d’uns 440.000€, una mica més dels
400.000€ que l’equip de govern vol destinar en fer un aparcament. Òbviament,
tota aquesta inversió no seria necessària fer-la en el primer any, sinó que es
podria fer en un parell d’etapes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada